Een consument kocht in 2021 een tweedehands BMW (bouwjaar 2011 met km stand 149.987) van een professionele dealer. Er is sprake van consumentenkoop. De motor hield na het sluiten van de koopovereenkomst er na zes weken mee op. Op gezamenlijk verzoek van partijen heeft een onafhankelijk deskundige vastgesteld dat er sprake was van een smeergebrek als gevolg waarvan een metallisch slijtageproces heeft opgetreden waarbij ijzerdeeltjes van de distributieketting in de motorolie terecht zijn gekomen waardoor de motor van de BMW is vastgelopen.
De rechtbank Midden-Nederland heeft in een niet gepubliceerde uitspraak op 26 april 2023 geoordeeld dat het gebrek zoals vastgesteld door de onafhankelijk deskundige aanwezig was ten tijde van de verkoop. Daarnaast heeft de dealer niet aangetoond dat de motorolie tussen 2014 en 2021 is ververst. Daarnaast heeft de dealer voldoende tijd gehad om de motor etc. te onderzoeken (de motor was namelijk niet meer voorhanden). De rechtbank heeft terecht vastgesteld dat er sprake is van wanprestatie. De dealer dient de vervangende motor te voldoen en alle andere bijkomende kosten waaronder de buitengerechtelijke incassokosten en de proceskosten. De heer mr. R.P. (Rienk) Sijbrandij LSA, letselschade advocaat Utrecht heeft deze zaak tot een goed einde gebracht. Evenwel loopt de hoger beroepstermijn nog. Wordt mogelijk vervolgd!
De heer mr. R.P. Sijbrandij